bismillah Pictures, Images and Photos

Wednesday 17 August 2011

RAMADAN KAREEM


RAMADAN KAREEM
Brothers and sister in Islam, know that the days of this world are short and that the day or the hereafter are longer, no matter how much the person does of the good deeds in this life he will benefit from it in the hereafter which has no end. So come on and seek blessings, goodness, obediences , learning , and teaching the Religious Knowledge and in particular the personal obligatory knowledge in the month of forgiveness and mercy ,and the month of the Quran. Do remember that the Messenger of Allah SWT used to more generous in Ramadan.

PENGHAYATAN NUZUL QURAN

Al-Quran yang Allah SWT turunkan sekaligus pada malam Lailatul Qadr ke langit dunia baitui ‘izah kemudian telahpun disampaikan kepada Rasulullah secara beransur – ansur selama lebih kurang 23thn .Al-Quran adalah kitab kalamullah yang tidak boleh dipandang ringan.Beriman kpd kitab Allah itu adalah satu daripada Rukun Iman.Sesiapa yang tidak yakin kepada kitab Allah itu maka dia dikira kufur terhadap Allah, akibatnya pada hari Qiamat nanti dia tergolong orang yang rugi.

Firman Allah SWT dalam ayat 121 suruh al-Baqarah:
Masudnya:” Orang-orang yang kami (Allah) datangkan kitab kepada mereka , meraka itu membacanya dengan benar-benar bacaan, mereka adalah orang-orang yang benar beriman dengannya (dengan Al-Quran). Sesiapa yang kufur (tidak mempecayainya) maka mereka itu adalah orang-orang yang rugi(di hari akhirat nanti)”

Dr Solah Abdul Fateh al Khalidi dalam kitabnya menjelaskan , matlamat utama al-Quran hamper tidak keluar dari 4 pekara besar:

1)     1) Membawa hidayah dan petunjuk kepada jalan Allah , petunjuk yang benar.

2)    2)  Al-Quran bermatlamatkan untuk melahirkan dan membentuk individu-individu yang bersalsiah islam , berpindah daripada realiti jahiliyah yg buruk kepada islam berpaksikan dan berteraskan kepada iman, tauhid kepada Allah.

3)     3) Al-Quran bermatlamatkan membentuk masyarakat Islam Qurani(Jilnul Farid) :- Masyarakat yg terdiri daripada individu yg terdidik dgn ajaran al-Quran, membangun dgn prinsip dan arahan al-Quran dan berkembang dalam suasana al-Quran dan hidup bawah naungan sinaran  al-Quran.

4)      4)Al-Quran juga membentuk kepimpinan umat yang sentiasa merujuk dan mengikut panduan daripada wahyu Allah (al-Quran) mengikut arahan syara’.


BASAHILAH  LIDAHMU  DENGAN  AYAT  SUCI AL-QURAN….
Wassalam…



No comments:

Post a Comment